"Last Decade" is spacious and deliberative, brimming with patiently articulated ruminations played out without flash or pretense as they explore the depths of time-stopping, enchanting loveliness. -- Dan McClenaghan, All About Jazz

Speaking of Last Decade, many jazz musicians aspire to find a home at ECM, but few are called. Lackner, who has a handful of other albums on smaller labels, got the fateful call from Eicher a few years ago. Eicher was very much in the house and in producer mode, and the resulting album benefits from the sonic radiance and sense of space and being in the moment — hallmark qualities for which ECM is renowned.From the opening probing piano-trumpet melody of “Where Do We Go From Here?” to the final suspended chord of the album-closer “My People,” Lackner shows a sensitive touch and an admirable restraint in his playing. He stretches out into flashes of serpentine fire at the right, ripe moments of a solo, as he does on the pensive 6/8 title track, “Last Decade.” He also lends Eick ample expressive space on the record; the pair seem to have a palpable empathetic connection, which one hopes will continue in the future. Joe Woodard - The Independent

“Aber das Endprodukt, das diesmal rein akustisch daherkommt, funktioniert grossartig….manche Stücke sind getragen und ein wenig melancholisch, allesamt lyrisch und nachdenklich, von fast philosphischer ruhe und Gelassenheit.” Benno Bartsch  - JazzPodium

“Diese LP dürfte selbst erfahrene Jazzfreunde verblüffen. „Last Decade“ vermittelt in seiner Eleganz, der perfekten musikalischen Harmonie und einer geradezu magischen Verbundenheit, als spielten die vier Protagonisten seit Jahrzehnten zusammen.” Manfred Krug, Vinyl -Fan.de

“The best thing about the album is the strength of the originals, most of these written by Lackner himself. Producer Manfred Eicher has drawn something special out of the pianist and all concerned on the record for a glistening, life affirming creation.” Marlbank

“Da sage noch mal einer, es gebe keinen ECM-Sound. Benjamin Lackner ist zwar ein Debütant auf ECM, und doch fängt er mit „Last Decade" die Essenz ein, die dieses Label seit über 50 Jahren ausmacht. In diesem Sinne könnte die Platte auch gut „Last Half Century" heissen…Diese greifbare Vergänglichkeit einer ungreifbaren Erinnerung läuft auf eine aufwühlende Intimität hinaus. „Last Decade" legt eine Sehnsucht frei, die schon sehr lange nicht mehr mit solcher Überzeugungskraft in Musik gegossen Wurde. “ Wolf Kampmann - Jazzthing

Cet album est du ECM tout craché. Une sonorité extraordinaire, captée aux studios La Buissonne à Pernes-les-Fontaines, près d’Avignon. Des compositions entre nostalgie et sérénité, douces et rêveuses, toutes du pianiste Benjamin Lackner sauf une, due au contrebassiste Jérôme Regard. Un piano quasi chopinesque, la trompette poétique de Mathias Eick, les percussions fluides de Manu Katché, la contrebasse inspirée de Jérôme. Un quartet superbe, une musique qui l’est tout autant, où tout semble réalisé sans aucun effort, où tout coule comme une rivière tranquille, où l’espace sonore se mue en paysage de nuages et de ciel bleu. C’est magnifique. On réécoute et on réécoute encore. Sans se lasser.  - Le Soir

“The music unfolds naturally on each and every track. Made up of almost exclusively Lackner originals, there’s a genuine authenticity to the group’s sound that I feel will stand the test of time, hopefully encouraging more recording as a quartet in the future. Blessed with nine very strong tracks, I will just give special mention to one of them – the incredible “Hung Up On That Ghost”. Inspirational stuff indeed.” Mike Gates - UK vibe

"Portraying a serene setting, “Where Do We Go From Here” tells an affectionate story with sentimental melody. This slow-moving piece is followed by “Circular Confidence”, whose type of narrative have sonic elements colliding with technical ability, bringing to mind the successful association between pianist John Taylor and trumpeter Kenny Wheeler. On this one, Katché mounts the alluring rhythm with a graceful control of the kit, also excelling with brushes on “Hung Up on that Ghost”, a sort of suspended, agreeable dream where the ensemble takes full advantage of the song’s rich harmonic sequence. Lackner injects motifs and ideas, fusing them with inside/outside discernment, while Eick puts his range and phraseology on display. This calm flow turns into a mix of sad and elegant descriptions during the title track.” Jazz Trail - November 2022

Bemerkenswert ist, dass das Zusammenspiel der Gruppe in den Mittelpunkt rückt, nicht die Soli. Bei „Camino Cielo“, benannt nach dem Gebirge in Kalifornien, in das Benjamin Lackners Vorfahren in den 1930er Jahren aus Deutschland ausgewandert sind, fügt sich der Bass auf besonders geschmeidige Weise in das Bandgeschehen ein. Bei „Hung Up On That Ghost“, dem Titelstück, „Remember This“ oder „Open Minds Lost“ geht es nie nur um den Einzelnen, sondern um die Summe der Teile. In diesem Fall die Summe von vier Musikern, die mit viel Präzision, Achtsamkeit füreinander und der Anleitung des Produzenten über sorgfältig ausgearbeitete Entwürfe improvisieren. -wegotomusic.com

Benjamin Lackner, der üblicherweise im Trio oder solo auftritt, hat mit den acht neuen, meist geruhsam angelegten Kompositionen auf Anhieb das ideale musikalische Format für dieses außergewöhnliche Quartett gefunden, das sich aus zwei einander sehr gut kennenden Musikerpaaren zusammenschweißte. Melancholie von ihrer allerschönsten Seite – ideal passend zu den Farben des Herbstes, mit dem Anspruch auf Zeitlosigkeit - Kulturzeitschrift.at

“Es ist ein Meisterwerk, das im geradezu hypnotischen melodiösen Sog von acht originalen Lackner-Kompositionen (und einem Impromptu seines Bassisten) auf alles solistische «Bekünsteln», auf jede spektakuläre Artistik zugunsten eines hochintegrierten Zusammenklangs und intimen Gedankenaustauschs verzichtet. Die vier singen die Songs gewissermassen, jedenfalls in erster Linie, bei all ihrer hintangestellten, gerade mal gelegentlich auf- blitzenden solistischen Souplesse. Das ist ein ebenso bescheidener wie raffinierter Vorgang, einer allerdings, dessen Raffinesse uns sozusagen erst im Nachklang auffällt.” Peter Rüedi - Weltwoche

“In questo contesto, poi, il leader si ritaglia il ruolo di regista piuttosto che di solista ed economizza sugli assoli privilegiando invece l’aspet- to armonico (un po’ come faceva Bill Evans in uno dei capolavori di Miles Davis, «Kind of Blue»). In più firma otto delle nove compozioni del cd – solo Émile è di Regard – regalandoci una quarantina di minuti di jazz intimo, elegante e di ispirata poesia. Non è un caso che Lackner abbia studiato con Brad Mehldau, il quale è poi diventato il suo mentore.” Franchi - Musica Jazz

Benjamin Lackner "Last Decade" (Ecm).

L'austera Ecm e il concettuale pianista Benjamin Lackner fanno uscire questo meraviglioso lavoro di minimalismo jazz. Ombre e luci si rincorrono nelle fredde lande nord europee, suggellando l'incontro di geometrie fluide e abstract jazz come la duttile (Circular Confidence). Queste composizioni riflettono il gusto per gli spazi oscuri tra la musica popolare e il jazz moderno. Lacker muove il mouse mentre distribuiisce in linee singole per gli altri musicisti su cui improvvisare cesellando inconfondibili atmosfere sognati (Émile e My People). Il pianista tedesco-americano Benjamin Lackner fa il suo debutto alla Ecm con un quartetto stellato e da urlo con Manu Katché alla batteria, il trombettista Mathias Eick e Jérôme Regard al basso. Otto pezzi di Lackner, uno di Regard. La collaborazione del bassista e del leader risale al 2006, quando Jérôme si unì al trio di Lackner, che rimane attivo fino ad oggi. Due decenni di stretta collaborazione li hanno trasformati in colleghi intimi, che si completano a vicenda in modo intuitivo. La musicalità disinvolta di Mathias Eick e Manu Katché migliora l'interazione del quartetto. Last Decade è stato registrato negli Studios La Buissonne, Pernes-Les-Fontaines e prodotto dal 'mago' del suono, Manfred Eicher. Sullo sfondo le oasi jarrettiane e lo stile di Mehldau. - Windout, October 2022



“For a new band there is a new concept and sound. Lackner embraces this and has created a focussed yet spacious quartet sound that floats with an easy grace and lyricism that is greatly appealing. In addition, the group also love a good groove, and these too can be heard and felt as the four musicians take delight in each other’s playing.” Nick Lea - Jazzviews

“…mit einem unaufdringlichen Ensemblespiel, in dem nicht das Ego des Einzelnen in den Vordergrund gerückt wird, sondern das Gemeinsame, Offene, mit dem Mut zur Lücke und um Raum für die Partner Ausgestattete. Im Verlauf der Stücke schmiegen sich Kontrabass und Klavier, Trompete und Klavier, Kontrabass und Schlagzeug und sehr oft auch alle vier Instrumente aneinander. Ein Solo ist hier kein Schaustück für den Solisten, sondern ein ins Gesamtgeschehen integriertes Nachvornetreten, als drehe es sich bei allem um eine Dekade der Gleichberechtigung und des aufmerksamen Zusammenwirkens.” Werner Stiefele - Rondo

“The pianist’s technique points to classical training, especially in passages like the intro to “Circular Confidence,” but there’s a subtle bluesiness to his playing as well, one that lends a gentle swing to songs like “Last Decade” and “Camino Cielo.” But it’s the quartet’s close relationship with melody that proves the driving force here – Lackner and Eick’s way of caressing a line, buttressed by Regard and Katché’s ultra-tasteful touch with rhythm, makes “Open Minds Lost,” “My People” and “Hung Up On That Ghost” the kind of tracks that, just when you think they’re too caught up in their own atmosphere, sneak into your skull and hit the hum button.” Michael Roland - The Big Takeover

Debiut w ECM stał się katalizatorem nowej drogi dla Lacknera. Ze swoim trio nagrał znakomite pięć albumów i z pewnością jeszcze wiele przed nimi, ale kolaboracja na „Last decade” stworzyła coś równie znaczącego. Duża w tym oczywiście zasługa Manfreda Eichera, który jako szef wytworni ma moc i decyzyjność produkcyjną. Tak oto warto ten album przyswajać pod względem fortepianowych kompozycji, bogactwa kontrabasu, wyważenia perkusji i dętym dopieszczeniu. Wszystko to tworzy spójny obraz, ale jak dla mnie to poszczególne partie sprawiają, że ten album jest tak dobry. JazzSoul.PL, December 2022