++Latest Press from The UK, U.S.A., Germany, Austria, Switzerland, Belgium, Poland and Italy about the New ECM Album Last Decade ++

"Last Decade" is spacious and deliberative, brimming with patiently articulated ruminations played out without flash or pretense as they explore the depths of time-stopping, enchanting loveliness. -- Dan McClenaghan, All About Jazz

Speaking of Last Decade, many jazz musicians aspire to find a home at ECM, but few are called. Lackner, who has a handful of other albums on smaller labels, got the fateful call from Eicher a few years ago. Eicher was very much in the house and in producer mode, and the resulting album benefits from the sonic radiance and sense of space and being in the moment — hallmark qualities for which ECM is renowned.From the opening probing piano-trumpet melody of “Where Do We Go From Here?” to the final suspended chord of the album-closer “My People,” Lackner shows a sensitive touch and an admirable restraint in his playing. He stretches out into flashes of serpentine fire at the right, ripe moments of a solo, as he does on the pensive 6/8 title track, “Last Decade.” He also lends Eick ample expressive space on the record; the pair seem to have a palpable empathetic connection, which one hopes will continue in the future. Joe Woodard - The Independent

“Aber das Endprodukt, das diesmal rein akustisch daherkommt, funktioniert grossartig….manche Stücke sind getragen und ein wenig melancholisch, allesamt lyrisch und nachdenklich, von fast philosphischer ruhe und Gelassenheit.” Benno Bartsch  - JazzPodium

“Diese LP dürfte selbst erfahrene Jazzfreunde verblüffen. „Last Decade“ vermittelt in seiner Eleganz, der perfekten musikalischen Harmonie und einer geradezu magischen Verbundenheit, als spielten die vier Protagonisten seit Jahrzehnten zusammen.” Manfred Krug, Vinyl -Fan.de

“The best thing about the album is the strength of the originals, most of these written by Lackner himself. Producer Manfred Eicher has drawn something special out of the pianist and all concerned on the record for a glistening, life affirming creation.” Marlbank

“Da sage noch mal einer, es gebe keinen ECM-Sound. Benjamin Lackner ist zwar ein Debütant auf ECM, und doch fängt er mit „Last Decade" die Essenz ein, die dieses Label seit über 50 Jahren ausmacht. In diesem Sinne könnte die Platte auch gut „Last Half Century" heissen…Diese greifbare Vergänglichkeit einer ungreifbaren Erinnerung läuft auf eine aufwühlende Intimität hinaus. „Last Decade" legt eine Sehnsucht frei, die schon sehr lange nicht mehr mit solcher Überzeugungskraft in Musik gegossen Wurde. “ Wolf Kampmann - Jazzthing

Cet album est du ECM tout craché. Une sonorité extraordinaire, captée aux studios La Buissonne à Pernes-les-Fontaines, près d’Avignon. Des compositions entre nostalgie et sérénité, douces et rêveuses, toutes du pianiste Benjamin Lackner sauf une, due au contrebassiste Jérôme Regard. Un piano quasi chopinesque, la trompette poétique de Mathias Eick, les percussions fluides de Manu Katché, la contrebasse inspirée de Jérôme. Un quartet superbe, une musique qui l’est tout autant, où tout semble réalisé sans aucun effort, où tout coule comme une rivière tranquille, où l’espace sonore se mue en paysage de nuages et de ciel bleu. C’est magnifique. On réécoute et on réécoute encore. Sans se lasser.  - Le Soir

“The music unfolds naturally on each and every track. Made up of almost exclusively Lackner originals, there’s a genuine authenticity to the group’s sound that I feel will stand the test of time, hopefully encouraging more recording as a quartet in the future. Blessed with nine very strong tracks, I will just give special mention to one of them – the incredible “Hung Up On That Ghost”. Inspirational stuff indeed.” Mike Gates - UK vibe

"Portraying a serene setting, “Where Do We Go From Here” tells an affectionate story with sentimental melody. This slow-moving piece is followed by “Circular Confidence”, whose type of narrative have sonic elements colliding with technical ability, bringing to mind the successful association between pianist John Taylor and trumpeter Kenny Wheeler. On this one, Katché mounts the alluring rhythm with a graceful control of the kit, also excelling with brushes on “Hung Up on that Ghost”, a sort of suspended, agreeable dream where the ensemble takes full advantage of the song’s rich harmonic sequence. Lackner injects motifs and ideas, fusing them with inside/outside discernment, while Eick puts his range and phraseology on display. This calm flow turns into a mix of sad and elegant descriptions during the title track.” Jazz Trail - November 2022

Bemerkenswert ist, dass das Zusammenspiel der Gruppe in den Mittelpunkt rückt, nicht die Soli. Bei „Camino Cielo“, benannt nach dem Gebirge in Kalifornien, in das Benjamin Lackners Vorfahren in den 1930er Jahren aus Deutschland ausgewandert sind, fügt sich der Bass auf besonders geschmeidige Weise in das Bandgeschehen ein. Bei „Hung Up On That Ghost“, dem Titelstück, „Remember This“ oder „Open Minds Lost“ geht es nie nur um den Einzelnen, sondern um die Summe der Teile. In diesem Fall die Summe von vier Musikern, die mit viel Präzision, Achtsamkeit füreinander und der Anleitung des Produzenten über sorgfältig ausgearbeitete Entwürfe improvisieren. -wegotomusic.com

Benjamin Lackner, der üblicherweise im Trio oder solo auftritt, hat mit den acht neuen, meist geruhsam angelegten Kompositionen auf Anhieb das ideale musikalische Format für dieses außergewöhnliche Quartett gefunden, das sich aus zwei einander sehr gut kennenden Musikerpaaren zusammenschweißte. Melancholie von ihrer allerschönsten Seite – ideal passend zu den Farben des Herbstes, mit dem Anspruch auf Zeitlosigkeit - Kulturzeitschrift.at

“Es ist ein Meisterwerk, das im geradezu hypnotischen melodiösen Sog von acht originalen Lackner-Kompositionen (und einem Impromptu seines Bassisten) auf alles solistische «Bekünsteln», auf jede spektakuläre Artistik zugunsten eines hochintegrierten Zusammenklangs und intimen Gedankenaustauschs verzichtet. Die vier singen die Songs gewissermassen, jedenfalls in erster Linie, bei all ihrer hintangestellten, gerade mal gelegentlich auf- blitzenden solistischen Souplesse. Das ist ein ebenso bescheidener wie raffinierter Vorgang, einer allerdings, dessen Raffinesse uns sozusagen erst im Nachklang auffällt.” Peter Rüedi - Weltwoche

“In questo contesto, poi, il leader si ritaglia il ruolo di regista piuttosto che di solista ed economizza sugli assoli privilegiando invece l’aspet- to armonico (un po’ come faceva Bill Evans in uno dei capolavori di Miles Davis, «Kind of Blue»). In più firma otto delle nove compozioni del cd – solo Émile è di Regard – regalandoci una quarantina di minuti di jazz intimo, elegante e di ispirata poesia. Non è un caso che Lackner abbia studiato con Brad Mehldau, il quale è poi diventato il suo mentore.” Franchi - Musica Jazz

Benjamin Lackner "Last Decade" (Ecm).

L'austera Ecm e il concettuale pianista Benjamin Lackner fanno uscire questo meraviglioso lavoro di minimalismo jazz. Ombre e luci si rincorrono nelle fredde lande nord europee, suggellando l'incontro di geometrie fluide e abstract jazz come la duttile (Circular Confidence). Queste composizioni riflettono il gusto per gli spazi oscuri tra la musica popolare e il jazz moderno. Lacker muove il mouse mentre distribuiisce in linee singole per gli altri musicisti su cui improvvisare cesellando inconfondibili atmosfere sognati (Émile e My People). Il pianista tedesco-americano Benjamin Lackner fa il suo debutto alla Ecm con un quartetto stellato e da urlo con Manu Katché alla batteria, il trombettista Mathias Eick e Jérôme Regard al basso. Otto pezzi di Lackner, uno di Regard. La collaborazione del bassista e del leader risale al 2006, quando Jérôme si unì al trio di Lackner, che rimane attivo fino ad oggi. Due decenni di stretta collaborazione li hanno trasformati in colleghi intimi, che si completano a vicenda in modo intuitivo. La musicalità disinvolta di Mathias Eick e Manu Katché migliora l'interazione del quartetto. Last Decade è stato registrato negli Studios La Buissonne, Pernes-Les-Fontaines e prodotto dal 'mago' del suono, Manfred Eicher. Sullo sfondo le oasi jarrettiane e lo stile di Mehldau. - Windout, October 2022



“For a new band there is a new concept and sound. Lackner embraces this and has created a focussed yet spacious quartet sound that floats with an easy grace and lyricism that is greatly appealing. In addition, the group also love a good groove, and these too can be heard and felt as the four musicians take delight in each other’s playing.” Nick Lea - Jazzviews

“…mit einem unaufdringlichen Ensemblespiel, in dem nicht das Ego des Einzelnen in den Vordergrund gerückt wird, sondern das Gemeinsame, Offene, mit dem Mut zur Lücke und um Raum für die Partner Ausgestattete. Im Verlauf der Stücke schmiegen sich Kontrabass und Klavier, Trompete und Klavier, Kontrabass und Schlagzeug und sehr oft auch alle vier Instrumente aneinander. Ein Solo ist hier kein Schaustück für den Solisten, sondern ein ins Gesamtgeschehen integriertes Nachvornetreten, als drehe es sich bei allem um eine Dekade der Gleichberechtigung und des aufmerksamen Zusammenwirkens.” Werner Stiefele - Rondo

“The pianist’s technique points to classical training, especially in passages like the intro to “Circular Confidence,” but there’s a subtle bluesiness to his playing as well, one that lends a gentle swing to songs like “Last Decade” and “Camino Cielo.” But it’s the quartet’s close relationship with melody that proves the driving force here – Lackner and Eick’s way of caressing a line, buttressed by Regard and Katché’s ultra-tasteful touch with rhythm, makes “Open Minds Lost,” “My People” and “Hung Up On That Ghost” the kind of tracks that, just when you think they’re too caught up in their own atmosphere, sneak into your skull and hit the hum button.” Michael Roland - The Big Takeover

Debiut w ECM stał się katalizatorem nowej drogi dla Lacknera. Ze swoim trio nagrał znakomite pięć albumów i z pewnością jeszcze wiele przed nimi, ale kolaboracja na „Last decade” stworzyła coś równie znaczącego. Duża w tym oczywiście zasługa Manfreda Eichera, który jako szef wytworni ma moc i decyzyjność produkcyjną. Tak oto warto ten album przyswajać pod względem fortepianowych kompozycji, bogactwa kontrabasu, wyważenia perkusji i dętym dopieszczeniu. Wszystko to tworzy spójny obraz, ale jak dla mnie to poszczególne partie sprawiają, że ten album jest tak dobry. JazzSoul.PL, December 2022

Latest Press for the new Album

“The best thing about the album is the strength of the originals, most of these written by Lackner himself. Producer Matthew Eicher has drawn something special out of the pianist and all concerned on the record for a glistening, life affirming creation.” Marlbank

“The music unfolds naturally on each and every track. Made up of almost exclusively Lackner originals, there’s a genuine authenticity to the group’s sound that I feel will stand the test of time, hopefully encouraging more recording as a quartet in the future. Blessed with nine very strong tracks, I will just give special mention to one of them – the incredible “Hung Up On That Ghost”. Inspirational stuff indeed.” Mike Gates - UK vibe

“Es ist ein Meisterwerk, das im geradezu hypnotischen melodiösen Sog von acht originalen Lackner-Kompositionen (und einem Impromptu seines Bassisten) auf alles solistische «Bekünsteln», auf jede spektakuläre Artistik zugunsten eines hochintegrierten Zusammenklangs und intimen Gedankenaustauschs verzichtet. Die vier singen die Songs gewissermassen, jedenfalls in erster Linie, bei all ihrer hintangestellten, gerade mal gelegentlich auf- blitzenden solistischen Souplesse. Das ist ein ebenso bescheidener wie raffinierter Vorgang, einer allerdings, dessen Raffinesse uns sozusagen erst im Nachklang auffällt.” Peter Rüedi - Weltwoche

“In questo contesto, poi, il leader si ritaglia il ruolo di regista piuttosto che di solista ed economizza sugli assoli privilegiando invece l’aspet- to armonico (un po’ come faceva Bill Evans in uno dei capolavori di Miles Davis, «Kind of Blue»). In più firma otto delle nove compozioni del cd – solo Émile è di Regard – regalandoci una quarantina di minuti di jazz intimo, elegante e di ispirata poesia. Non è un caso che Lackner abbia studiato con Brad Mehldau, il quale è poi diventato il suo mentore.” Franchi - Musica Jazz

“For a new band there is a new concept and sound. Lackner embraces this and has created a focussed yet spacious quartet sound that floats with an easy grace and lyricism that is greatly appealing. In addition, the group also love a good groove, and these too can be heard and felt as the four musicians take delight in each other’s playing.” Nick Lea - Jazzviews

“…mit einem unaufdringlichen Ensemblespiel, in dem nicht das Ego des Einzelnen in den Vordergrund gerückt wird, sondern das Gemeinsame, Offene, mit dem Mut zur Lücke und um Raum für die Partner Ausgestattete. Im Verlauf der Stücke schmiegen sich Kontrabass und Klavier, Trompete und Klavier, Kontrabass und Schlagzeug und sehr oft auch alle vier Instrumente aneinander. Ein Solo ist hier kein Schaustück für den Solisten, sondern ein ins Gesamtgeschehen integriertes Nachvornetreten, als drehe es sich bei allem um eine Dekade der Gleichberechtigung und des aufmerksamen Zusammenwirkens.” Werner Stiefele - Rondo

“The pianist’s technique points to classical training, especially in passages like the intro to “Circular Confidence,” but there’s a subtle bluesiness to his playing as well, one that lends a gentle swing to songs like “Last Decade” and “Camino Cielo.” But it’s the quartet’s close relationship with melody that proves the driving force here – Lackner and Eick’s way of caressing a line, buttressed by Regard and Katché’s ultra-tasteful touch with rhythm, makes “Open Minds Lost,” “My People” and “Hung Up On That Ghost” the kind of tracks that, just when you think they’re too caught up in their own atmosphere, sneak into your skull and hit the hum button.” Michael Roland - The Big Takeover

UK Vibe Review

https://ukvibe.org/album_reviews/benjamin-lackner/

Pre-order ECM Album October 14th, 2022

Pre-order ECM Album October 14th, 2022

https://fb.watch/fAeGTgDKau/

“The best thing about the album is the strength of the originals, most of these written by Lackner himself. Producer Matthew Eicher has drawn something special out of the pianist and all concerned on the record for a glistening, life affirming creation. Last Decade is to be issued tomorrow. 'Circular Confidence' and 'Camino Cielo' stream ahead of the full release.”

You can read the very first review of the album right here:

https://smex-ctp.trendmicro.com/wis/clicktime/v1/query?url=https%3a%2f%2fwww.marlbank.net%2fposts%2fbenjamin%2dlackner%2dlast%2ddecade%2decm&umid=2194bbb3-071e-44b1-af32-a8ada547a2b7&auth=e51382c64f06df8ef53d103d0d963fa81a29e62f-a9ec50bb789a398136424c20377a404a5350d096

New Press Release for "Drake" March 2019

PRESS Release 2019

Benny Lackner: Drake, Ozella Records 2019

Die neue Gelassenheit

Pressetext, Deutsch, lange Version

Benny Lackner kennt das Leben auf Achse nur zu gut. Einmal absolvierte der rastlose Pianist gar 21 Konzerte an 21 aufeinanderfolgenden Tagen. Irgendwann aber wollte er einfach nur noch ankommen. Von dieser Sehnsucht nach einem Zuhause und sicheren Hafen handelt „Drake“, das mittlerweile sechste Album seines Trios. 


Ein gemeinsamer Live-Auftritt mit Schlagzeuger Matthieu Chazarenc und Bassist Jerome Regard beim 2016er X-Jazz-Festival bereitete den Weg für die neue Gelassenheit: „Wir hatten uns eine ganze Weile nicht gesehen und waren total entspannt. Es ging nicht darum, uns zu beweisen oder zu zeigen wie schnell wir spielen können. Es ging nur noch um den Song und darum, den Melodien Raum zu geben. An dem Abend haben wir unseren Sound als Band endgültig gefunden.“ 

Schon bald kristallisierten sich die Songs für das nächste Studio-Album heraus. Teile des Materials gehen auf konkrete Ereignisse zurück und entstanden aus dem Augenblick heraus. „Rise to the Occasion“ zum Beispiel dreht sich um Begebenheiten, bei denen Lackner gefordert war, über sich selbst hinaus zu wachsen. Das majestätisch schreitende „Good Stuff“ wiederum basiert auf einem Zitat aus dem Film „The Wedding Crashers“. 

„Rise to the Occasion“ ist mit seinen Field Recordings, Drum-Loops und tief schürfenden Improvisationen ein Highlight von „Drake“ und steht stellvertretend für den charakteristischen elektroakustischen Stil der Formation. Gleichzeitig repräsentiert der Song das Prinzip, sich voll und ganz auf die Essenz zu konzentrieren: „Manchmal denke ich mir zu komplexe Sachen aus. Jerome und Matthieu erden mich dann als erstes wieder.“ Eine ihrer Methoden: Ein feierliches 4-Gänge-Menü, mit dem die französischen Musiker und Hobby-Köche jede neue Aufnahme feierlich einweihen. 

Zugleich bedeutet „Drake“ für Lackner auch das vorläufige Ende einer persönlichen Reise. Mit 13 zog er mit seinen Eltern in die USA, kehrte erst mit 30 wieder zurück nach Berlin. Lange befand er sich in einer Art ewigem Transit: „Ich habe mich an beiden Orten zu Hause und entwurzelt gefühlt.“ Die ehemaligen Mitglieder seines amerikanischen Trios ließ er für Auftritte und Aufnahmen einfliegen – was das Gefühl, zwischen den Welten zu schweben, nur verstärkte. 

Heute würde er Berlin gegen keinen Ort der Welt eintauschen. Dass er für das Album wieder auf Achse sein wird, kann er nun verschmerzen: Wer starke Wurzeln geschlagen hat, den schreckt die Ferne nicht. 

Benny Lackner: Drake

Die neue Gelassenheit

Pressetext, Deutsch, Onesheet Version

Benny Lackner kennt und schätzt das Leben auf Achse. Irgendwann aber wollte er einfach nur noch ankommen. Von dieser Sehnsucht nach einem Zuhause handelt „Drake“, das sechste Album seines Trios. Darauf pflegt die Band eine neue Version ihres charakteristischen elektroakustischen Stils mit Field Recordings, Drum-Loops und komplexen Improvisationen. 

Viele Jahre ist Lackner zwischen den USA und Deutschland gependelt und hat sich „an beiden Orten zu Hause und entwurzelt gefühlt.“ Heute würde er Berlin gegen keinen Ort der Welt eintauschen wollen. „Drake“ markiert diesen Wendepunkt – und steht für eine neue Gelassenheit. 



Benny Lackner: Drake

Die neue Gelassenheit

Pressetext, Deutsch, Kurzversion

Auf „Drake“ ist Lackner endlich angekommen – in Berlin, in der neuen Gelassenheit, in einem einzigartigen elektroakustischen Jazz. 


Benny Lackner: Drake

A Deeper Sense of Trust

Text for the Press, English, long Version


Life on the road – Benny Lackner knows it all too well. Widely respected for his relentless touring, the pianist once performed 21 gigs on 21 subsequent days. At one point, however, he just yearned for a place to lay his hat. Drake, the 6th album of his trio, is about his search for a home and a place of refuge. 

It is a record with a happy ending. When the band performed at the X-Jazz-Festival in 2016, there was suddenly an even deeper sense of trust between its members: "I hadn't seen Matthieu and Jerome in a while and everything felt completely relaxed," Benny remembers, "We weren't trying to prove ourselves or show off. All that mattered were the songs and awarding each melody enough space to fully resonate. That night, we solidified our sound as a unit." Soon enough, without any kind of pressure, the songs for the next studio album started to materialize.

Conceptually, parts of the new material deal with concrete events from Lackner's life, which he put to music in spontaneous bursts of creativity. "Rise to the Occasion", for example, was written in response to a variety of events, which forced him to excel beyond his personal limitations. Other songs were inspired by seemingly unspectacular triggers, such as "Good Stuff", which is based on a quote from comedy The Wedding Crashers

With its unique blend of field recordings, drum loops and intricate improvisations, "Rise to the Occasion" has turned into something of a signature tune for Drake as a whole. It also perfectly summarizes the recognizable electro acoustic style of the band and its commitment to carving out the essence of their musical ideas: "When I'm on my own, I will occasionally come up with music that's overly complicated," Lackner admits, "Playing with the trio is an extremely grounding experience." One of the preferred techniques of his French colleagues and amateur chefs: Preparing a four course dinner on the evening leading up to a new recording session. 

Drake also marks the end of a long journey for Lackner. At the age of 13, he moved from Germany to the USA with his parents, not to return to Berlin until he was 30. For many years, he lacked a clear center of gravity: "I felt at home in both places, I felt out of place in both places." For a while, he even had the members of his first trio flown in to Europe from the States for their gigs – which only served to deepen the inner divide.

Today, he wouldn't trade Berlin for any other place in the world. His firm roots are sure to be a great support. Now the album is released, it is only a matter of time before Lackner hits the road again.

Benny Lackner: Drake

A Deeper Sense of Trust

Text for the Press, English, Onesheet Version


Life on the road – Benny Lackner knows it all too well. Drake, the 6th album of his trio, is about his search for a home and a place of refuge. It sees the band discovering a deeper sense of trust and honing its recognizable electro acoustic style with  field recordings, drum loops and intricate improvisations. 

For many years, Lackner oscillated between the USA and Germany, feeling "at home in both places and out of place in both places." Today, he wouldn't trade Berlin for any other place in the world. Drake is testimony to this new found sense of belonging – both on a personal and musical level. 


Benny Lackner: Drake

A Deeper Sense of Trust

Pressetext, Englisch, Kurzversion

Between two worlds: Lackner has found his home, a deeper sense of trust and the perfect electro acoustic trio sound. 

Trio signed to Ozella Records

I am happy to announce that our new Album, Drake, will be released on Ozella Music this coming February. I am very proud to be part of their artist roster that includes Kari Ikonen and Helge Lien. http://www.ozellamusic.com/en/home/

GREETINGS

WELCOME TO BENNYLACKNER.COM...I HAVE ADDED A FEW NEW PAGES..ONE FOR MY SOLO PROJECT AND ONE FOR MY SEXTETT CALLED BOPPSTRASSE...ENJOY!